Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

30 Prinsessegracht
Den Haag, ZH, 2514 AP
Netherlands

Museum Meermanno | Huis van het boek (vroeger Meermanno-Westreenianum) is het oudste boekenmuseum ter wereld. Het is gevestigd in het voormalige woonhuis van de stichter van het museum Willem Hendrik Jacob baron van Westreenen van Tiellandt (1783-1848) aan de Prinsessegracht in Den Haag en richt zich op het geschreven en gedrukte boek in al zijn vormen, in heden en verleden. De ontwikkeling van de vormgeving van zowel oude als moderne boeken staat daarbij centraal.

Aanwinsten 2013


AANWINSTEN

Aanwinsten 2013


Met een aantal recente aankopen die wij met steun van de Vrienden hebben kunnen realiseren, hebben we gepoogd het internationale karakter van de collectie te verbreden. Het uitgangspunt blijft het Nederlandse boek in een internationaal perspectief te plaatsen, maar in het laatste collectieplan is duidelijk de ambitie uitgesproken verder te reiken dan de verschillende buurlanden en de Verenigde Staten. Dit jaar is een aantal boeken aangekocht uit landen die wij in het verleden nauwelijks volgden, zoals Israël en Rusland. Daarnaast konden we met steun van de Vrienden een aantal topstukken van ons reeds bekende boekkunstenaars aankopen, waaronder een bijzondere productie van William Morris.

The best-looking book
Ruim voordat hij in 1891 zijn Kelmscott Press opricht, is William Morris nauw betrokken bij de productie van een aantal boeken. Tussen 1889 en 1891 ontwerpt hij een drietal boeken die gedrukt worden bij de Chiswick Press, waarbij bepaalde uitgangspunten van zijn private press reeds in praktijk worden gebracht. Met de recente aankoop van The roots of the Mountains, heeft Museum Meermanno nu twee van deze voorlopers in de collectie. Morris liet zich bij deze boeken al adviseren door Emery Walker, die vervolgens o.a . een belangrijke rol zou spelen bij de oprichting van de Kelmscott Press. Net als A Tale of the House of the Wolfings werd dit boek gezet in Basle Roman, een van de weinige replica’s van historische letters die op dat moment op de markt was. Meermanno kocht van dit boek een van de 250 exemplaren gedrukt op Whatman paper, volgens Morris het enige goede papier op dat moment. Deze exemplaren werden bovendien voorzien van een band met door de firma Morris & Co geproduceerde chintz. Voor Morris was dit, althans voor enige tijd ‘the best-looking book issued since the seventeenth century’.

Examenvrees en andere angsten
Van Veronika Schäpers, een van de meest gerenommeerde Duitse boekkunstenaars van dit moment, kocht wij het boek Sichere Anleitung zum Bestehen jeder Universitätsaufnahmeprüfung im Fach Japanisch. Van 1998 tot 2012 woonde en werkte Schäpers in Japan en de Japanse cultuur is nadrukkelijk in haar boekkunst aanwezig. De tekst in het boek, van de Japanse schrijver Shimizu Yoshinori, gaat over de toelatingsexamens van Japanse universiteiten, waarbij het niet zozeer gaat om kennis en inzicht van de taal te toetsen, maar meer om te beoordelen of een student zich weet te conformeren aan de gestelde eisen. De illustraties zijn composities van handgedrukte rubberstempels, die gewoonlijk gebruikt worden om het huiswerk van leerlingen te beoordelen: van ‘heel goed’ en ‘normaal’ tot ‘doe meer je best’. Deze laatste stempel, het ergste wat je als leerling kan overkomen,is ook aangebracht op de band. De publicatie is gevat in een zgn. Onamori, een stoffen hoes die traditioneel gebruikt wordt als ex-voto in Shinto-tempels om een succesvolle studie af te smeken.

The ABC of fears: The famous people’s phobias
In sterk contrast met het verfijnde boek van Veronika Schäpers staat The ABC of fears: The famous people’s phobias van de Russische kunstenaar Dimitry Saenko. Net als Veronika Schäpers was de kunstenaar verantwoordelijk voor de gehele productie, van het zeten drukwerk tot de band en cassette. Saenko schepte zelfs het papier. Dit boek, voorzien van 37 hout- en linosneden, won op de Oxford Fine Press Book Fair in 2011 een Judges Choice Award. Het boek is gedrukt in slechts 12 exemplaren en geeft een historisch overzicht van de diverse fobieën van beroemde mensen. Vele angsten passeren de revue, waaronder de claustrofobie van Pablo Picasso, maar ook minder bekende als de pogonofobie (angst voor baarden) van Stalin en de peladofobie (angst voor kale mensen) van Lenin. Saenko stelt overigens in zijn inleiding dat de meeste feiten historisch gefundeerd zijn.

IJskristallen
Nog exclusiever dan het boek van Saenko is een boek van de Duitse CTL-Presse. Slechts negen exemplaren werden er gemaakt van Ghiacciature I, met gedichten van de Italiaanse schrijver Domenico Brancale. Het uitgangspunt voor dit boek waren foto’s van bevroren rivieren in Siberië. De foto’s werden afgedrukt op Japans Gampi-papier dat van een laag zilverhoudende fotogelatine was voorzien. Deze belichte en ontwikkelde beelden werden een tweede keer volgens een geheimzinnig procédé bewerkt, waarna bij het drogen een kristalstructuur ontstond. De teksten werden deels in hoogdruk, deels in zeefdruk over de beelden heen gedrukt. In de teksten van Brancale zijn de bevroren rivieren een metafoor voor de mensheid. Een schitterend voorbeeld van versmelting van tekst en beeld.

Van Alt-Mediäval tot Trinité
In het monumentale Specimens of diverse characters toont de Amerikaanse letterontwerper en typograaf Russel Maret twintig van zijn eigen letterontwerpen, geïnspireerd door het werk van illustere voorgangers. De letters werden nagetekend uit uiteenlopende bronnen, waaronder het graf van de Romeinse bakker Eurysacis en de tentoonstellingscatalogus Adieu aesthetica & mooie pagina’s. De verschillende letters zijn voorzien van een uitvoerig commentaar van de maker. Deze publicatie, in de beste traditie van de private press gedrukt op speciaal voor deze editie vervaardigd papier, won ook een Judges Choice Award op de Oxford Fine Press Book Fair 2011.

Met de aankoop van The Raven van de Even Hoshen Press uit Ra’anana is in het museum nu ook het private press-boek uit Israël vertegenwoordigd. De pers werd in 1994 opgericht door Uzi Agassi. Samen met zijn zoon Ido maakt hij bibliofiele uitgaven, normaliter geïllustreerde werken met originele etsen of gravures. Voor deze uitgave zijn de illustraties papierknipsels, die uit meerdere lagen zijn opgebouwd. De editie van de tekst van Poe is tweetalig en gezet in de Alt-Mediäval en de Margalit (Hebreeuws).

In 2012 overleed de Italiaanse drukker, uitgever en illustrator Alessandro Zanella. Hij begon als leerling bij de Amerikaanse drukker Richard-Gabriel Rummonds, eigenaar van de Plain Wrappers Press die van 1971 tot 1982 in Verona gevestigd was. Vanaf 1982 begon Zanella zijn eigen Ampersand Press. Aanvankelijk werkte hij met loden letter op de handpers, waarbij de Spectrum van Jan van Krimpen een van zijn favorieten was. Vanaf midden jaren ’90 introduceerde hij digitale letters die hij, nog steeds met de hand, van polymeren platen drukte. Voor Poesie Verticali, met gedichten van Maria Luisa Spaziani, maakte Zanella gebruik van de Trinité, waarvan hij het verticale karakter goed vond passen bij de etsen van Marina Bindella.

Rickey Tax


The roots of the Mountains [Repro53B0459]

The roots of the Mountains [Repro53B0459]

Veronika Schäpers, Sichere Anleitung zum Bestehen jeder Universitätsaufnahmeprüfung im Fach Japanisch, 2003. [Obj. 2074]

Veronika Schäpers, Sichere Anleitung zum Bestehen jeder Universitätsaufnahmeprüfung im Fach Japanisch, 2003. [Obj. 2074]

Specimens of diverse characters [obj.2061]

Specimens of diverse characters [obj.2061]

The Raven [pp-isr-even-hoshen-2010]

The Raven [pp-isr-even-hoshen-2010]