Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

30 Prinsessegracht
Den Haag, ZH, 2514 AP
Netherlands

Museum Meermanno | Huis van het boek (vroeger Meermanno-Westreenianum) is het oudste boekenmuseum ter wereld. Het is gevestigd in het voormalige woonhuis van de stichter van het museum Willem Hendrik Jacob baron van Westreenen van Tiellandt (1783-1848) aan de Prinsessegracht in Den Haag en richt zich op het geschreven en gedrukte boek in al zijn vormen, in heden en verleden. De ontwikkeling van de vormgeving van zowel oude als moderne boeken staat daarbij centraal.

Cranach Presse, Petronius’ ‘Satyricon’

CRANACH PRESSE, PETRONIUS’ ‘SATYRICON’

Uitgaven van de Duitse Cranach Presse komen regelmatig op veilingen, maar wisselen dan steeds voor topprijzen van eigenaar. De uitgaven van de Cranach Presse zijn zo gezocht omdat ze tot de klassieken van de moderne boekdrukkunst behoren.

De Cranach Presse is opgericht door de Duitse graaf Harry Kessler (1868-1937). Kessler was een kosmopoliet. Zijn vader was een rijke Hamburgse bankier, zijn moeder een Ierse barones. Kessler groeide op in Duitsland, Frankrijk en Engeland. Hij was publicist (en hield een dagboek bij), diplomaat, kunstverzamelaar, museumdirecteur en uitgever.

Na ervaring te hebben opgedaan bij onder meer de Insel-Verlag begon Kessler in 1913 in Weimar zijn eigen drukkerij/ uitgeverij. Kosten noch moeite werden gespaard om de mooiste en meeste luxueuze boeken te maken – boeken die al snel een voorbeeld werden voor andere private presses in Europa. Kessler werkte alleen met de beste drukkers, lettersnijders, illustratoren en binders. Ook hierin toonde hij zich een kosmopoliet: hij bevorderde consequent de internationale samenwerking tussen kunstenaars, en van zijn boeken verschenen soms drie edities: een Franse, een Duitse en een Engelse.

In 1927 vroeg Kessler de Duitse kunstenaar Marcus Behmer om illustraties te maken bij een editie van de Satyricon van Petronius, een schelmenroman uit de Romeinse tijd over de zelfkant van de samenleving. Wegens verplichtingen aan andere uitgeverijen slaagde Behmer er pas in 1930 in de eerste houtsneden te leveren. Tegen die tijd verkeerde de Cranach Presse in financiële moeilijkheden. Behmer leverde in totaal 46 houtsneden in, maar de Satyricon is nooit verschenen. Vanaf 1931 zocht Kessler medefinanciers voor zijn pers en in 1933 verliet hij Duitsland voorgoed, uit afkeer van de nazi’s.

Van de Satyricon zijn wél enkele proefdrukken gemaakt, die nóg zeldzamer zijn dan de uitgaven van de Cranach Presse. Een van die proefdrukken, die bestaat uit twee gevouwen bladen, maakt deel uit van de museumcollectie.

Cranach Presse, Petronius’ Satyricon, 1930 [Obj. 1493a-b]

Cranach Presse, Petronius’ Satyricon, 1930 [Obj. 1493a-b]

Cranach Presse, Petronius’ Satyricon, 1930 [Obj. 1493a-b]

Cranach Presse, Petronius’ Satyricon, 1930 [Obj. 1493a-b]