Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

30 Prinsessegracht
Den Haag, ZH, 2514 AP
Netherlands

Museum Meermanno | Huis van het boek (vroeger Meermanno-Westreenianum) is het oudste boekenmuseum ter wereld. Het is gevestigd in het voormalige woonhuis van de stichter van het museum Willem Hendrik Jacob baron van Westreenen van Tiellandt (1783-1848) aan de Prinsessegracht in Den Haag en richt zich op het geschreven en gedrukte boek in al zijn vormen, in heden en verleden. De ontwikkeling van de vormgeving van zowel oude als moderne boeken staat daarbij centraal.

Matena

< Terug naar tentoonstellingsarchief

Dick Matena. Getekend leven

Tentoonstelling van 6 juni t/m 27 september 2015

aantafel3.jpg

Museum Meermanno | Huis van het boek eert deze zomer striptekenaar Dick Matena (1943) met een grote tentoonstelling ‘Dick Matena. Getekend leven’. Deze tentoonstelling laat aan de hand van ruim 200 originele tekeningen en schetsen, boeken en brieven, Matena’s veelzijdigheid, zijn ongelooflijk grote productie en zijn vernieuwingsdrift zien.

Dick Matena’s werk varieert van humoristische jeugdstrips tot controversiële strips voor volwassenen. Zijn meest vernieuwende invloed op de stripwereld ligt in zijn bewerkingen van Nederlandstalige literaire meesterwerken.

In dienst bij Toonder
Matena begon op zeventienjarige leeftijd bij de Toonder Studio’s. Marten Toonder onderkende al snel het talent van Matena en zette hem in voor zijn eigen dagstrips van Heer Bommel. De eerste strip die Matena onder eigen naam publiceerde, was Polletje Pluim. Bij een brand in de jaren zeventig bij de Toonder Studio’s gingen de originele pagina’s van deze strip op twee na verloren. Beide zullen op de expositie te zien zijn.

Carrière als zelfstandig stripmaker
Vervolgens werkte Matena voor de weekbladen Pep, Eppo en Mickey Maandblad, waarvoor hij De Argonautjes (die momenteel opnieuw worden uitgegeven), Ridder Roodhart, Grote Pyr, Kleine Pier, Dandy en Virl tekende. In de jaren zeventig maakte hij een carrièreswitch: hij begon realistisch te tekenen, eerst nog voor jeugdbladen, maar al snel voor een volwassen publiek, in tijdschriften als Gummi, Titanic en Comics. Deze strips, o.a. ‘Amen’, ‘Mythen’ en ’De prediker’, betekenden eind jaren zeventig zijn internationale doorbraak in Europa en in de Verenigde Staten, waar zijn werk onder meer werd gepubliceerd in Heavy Metal. In zijn volwassen werk tastte hij de grenzen af van zowel zijn eigen kunnen alsook van normen, waarden en moraal.

Literatuur
In 1988 begon Matena met bewerkingen van jeugdliteratuur. Voorbeelden daarvan zijn Kruimeltje, Dik Trom, Pietje Bell en het onlangs in boekvorm verschenen Afke’s tiental. Hierna richtte hij zich op de literatuur voor volwassenen en vond daarvoor zelfs een nieuw genre uit: een beeldverhaal met daarin de complete tekst van een roman. Als eerste tekende hij op deze wijze De avonden van Reve, gevolgd door klassiekers als Kaas en Het dwaallicht van Elsschot en Kort Amerikaans van Wolkers.

Magazine
Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerd tentoonstellingsmagazine van 160 pagina’s geschreven door o.a. stripkenner Rob van Eijck. Prijs € 9,95.